تبلیغات
آموزشکده فنی و حرفه ای سما - شیراز - اعجاز لفظی قران
 
دفتر فرهنگ اسلامی سما شیراز _ پسرانه

اعجاز لفظی قران

نوشته شده توسط :کمیته فرهنگی
دوشنبه 30 فروردین 1389-11:51 ق.ظ


ابتدا باید بدین پرسش پاسخ داد که ایا خداوند(الفاظ قران)را نیز همانند محتوای ان بر پیامبر(ص)وحی کرده یا انکه انچه به پیامبر رسیده،تنها محتوای قران است والفاظ وساختار ترکیبی ان توسط خود پیامبر و یا فرشته وحی بر ان محتوا پوشانده شده است؟دیدگاه عموم مسلمانان از اغاز بر این بوده است که قران با معارف بلند ومحتوای اسمانی خود در قالب واژه ها،جمله ها وترکیب های کلامی موجود بر پیامبر اسلام(ص)نازل گردیده وپیامبر نیز تنها به عنوان واسطه میان ادمیان وخالق هستی،این پیام را دریافت و هیچ کاستی وفزونی ابلاغ نموده است.این باور از چنان پیشوانه برهانی وتاییدات قرانی وراویی برخوردار است که به مثابه ی((ضروری دین))در میان مسلمانان مورد قبول قرار گرفته و اندیشمندان بسیاری نیز بران متفق اند.اعتقاد به الهی بودن الفاظ وساختار ظاهری متن قران در میان مومنان از چنان ژرفایی برخوردار است که باعث شده این کتاب اسمانی همواره مورد احترام وبالاتر از هر متن انسانی باشد.دلایل بسیاری می توان بر الهی بودن الفاظ وساختار ضاهری متن قران نمود که در اینجا تنها به پنچ دلیل وان هم مختصزر می پردازیم:1.قران اشکارا خود را سخن خدا معرفی می کند. نسبت دادن سخن به گوینده ان در صورتی منطقی ومقعول است که گوینده خود در انتخاب و تنظیم وچینش کلمات و شکل دادن به ساختار وترکیب جمله ها نقش اصلی را بر عهده اشته باشد.2بخش بزرگی از اعجاز قران به ساختار ظاهری متن،سبک بدیع واسلوب منحصر به فرد ان باز می گردد.فصاحت وبلاغت بی نظیر قران_که از دیر باز بخشی از وجوه اعجاز به شماره امده.ناظر به الفاظ عبارت وساختار ظاهری متن قران است.
پیام ایات(تحدی)که همگان را به اوردن مثل قران فرا میخوانند.از زاویه ساختار ظاهری متن این است که همگان را به اوردن مثل قان فرا می خوانند.از زاویه ساختار ظاهری متن اثبات مدعای خود الفاظ وجمله هایی مشابه این الفاظ وعبارات بیاورید.این تحدی وعجز مشرکان از ساختن وپرداختن کلامی همانند قران بیانگر ان است که ساختار ظاهری متن وسبک بیانی قران نیز از سوی خداوند است وذهن وزبان وهیچ انسانی حتی شحض پیامبر در شکل گیری ان دخیل نبوده است.3.ایات بسیاری از قران به روشنی بر روحیانی بودن الفاظ وساختار و متن عربی قران دلالت دارند.بخشی از این ایات بدین قرارند:
انا جعلناه قرآنا عربیا لعلكم تعقلون و انه فی ام الكتاب لدینا لعلی حكیم
ما این كتاب را قرآنی عربی قرار دادیم ، باشد كه به عقل در یابیدو آن در ام الكتاب است در نزد ما ، كتابی ارجمند و حكمت آمیز.سوره ی زخرف ایه:3الی4
 
انا انزلناه قرآنا عربیا لعلكم تعقلون
ما قرآنی عربی نازلش كرده ، ایم ، باشد كه شما بیندیشید

و من قبله كتاب موسی اماما و رحمة و هذا كتاب مصدق لسانا عربیا لینذر الذین ظلموا و بشری للمحسنین
و پیش از آن كتاب موسی راهنما و رحمت بود و این ، كتابی است تصدیق كننده آن ، به زبان عربی ، تا ستمكاران را بیمی و نیكوكاران را مژده ای باشد.سوره احقاف ایه:12
این ایات،ساختار لفظی وعربی قران را به صراحت به خداوند نسبت داده اند.ایات دیگری نیز اشکارا بر عدم دخالت پیامبر(ص)در ساختار ظاهری قران وتبعیت محض او از وحی الهی دلالت دارند.
نویسنده مقاله:ایمان رعدی

قال الذین لا یرجون لقاءنا ائت بقرآن غیر هذا او بدله قل ما یكون لی ان ابدله من تلقاء نفسی ان اتبع الا ما یوحی الی...

آنها كه به دیدار ما امید، ندارندگفتند : قرآنی جز این قرآن بیاور یا دگرگونش كن بگو : مرا نرسد كه آن را از سوی خود دگرگون كنم هر چه به من وحی می شود پیرو همان هستم می ترسم كه اگر به پروردگارم عاصی شوم به عذاب آن روز بزرگ گرفتار آیم.سوره یونس:ایه:15
چهار-دلیل دیگری بر وحیانی بودن الفاظ وعبارت قران،تمایز اشکار ساختار ظاهری متن قران با سخنان پیامبر(ص)است.تمایزی که بر هیچ سخن شناس ژرف کاوی پنهان نبوده ونیست.اعراب عصر پیامبر(ص)که سالها با ان حضرت معاشرت نموده با سخنان وی اشنایی کامل داشتند.پس از شنیدن نخستین ایات قران از زبان ایشان به یکباره خود را با اقیانوس از مضامین بلند در قالب الفاظ واسلوبی به مراتب برتر از قالبهای انسانی مواجه دیدند واشکارا بر الهی بودن ان اعتراف نمودند.زرقانی از اندیشمندان اهل سنت در این باره می گوید:اعراب عصر نزول پیامبر(ص)را می شناختند و بر مقدار توان او در سخن گفتن ،پیش از نزول وحی واقف بودند.به ذهن هیچ یک از افراد با انصاف انان نیامند که بگوید قران سخن محمد است.زیرا فرق های اشکاری بین قران ولغت پیامبر(ص)دیده می شد.پنچ:معارف ومحتوای قران از چنان عظمت وژرفایی برخوردار است که احاطه کامل بر همه انها و قرار دادنشان درقالب الفاظ وعباراتی که ان معارف رابرتابند،فراتر از توان وقدرت انسان است.
قران در عظمت وسنگینی وحی چنین می گوید:

انا سنلقی علیك قولا ثقیلا
ما به تو سخنی دشوار را القا خواهیم كرد(سوره مزمل ایه:5)
از سوی دیگر قران کریم پیامبر(ص) را انسانی مانند تمام انسانها معرفی می کند:
قل انما انا بشر مثلكم یوحی الی انما الهكم اله واحد فمن كان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرك بعبادة ربه احدا
بگو : من انسانی هستم همانند شما به من وحی می شود هر آینه خدای شماخدایی است یكتا هر كس دیدار پروردگار خویش را امید می بندد ، بایدكرداری شایسته داشته باشد و در پرستش پروردگارش هیچ كس را شریك نسازد(سوره کهف:ایه:110)این بود سند بر اینکه قران کریم از طرف خداوند بر پیامبر(ص)نازل شده وهیچگونه تغییری در ان داده نشده.منبع:ک/تفسیر موضوعی قران کریم/نویسنده:جمعی از اساتید بلند پایه کشور.منبع:معجزه اعجاز طاها"(ال طاها)






نظرات() 


REZA
شنبه 29 خرداد 1389 11:27 ق.ظ
REZA DUSETET DARAM
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox