تبلیغات
آموزشکده فنی و حرفه ای سما - شیراز - پیرامون غدیر
 
دفتر فرهنگ اسلامی سما شیراز _ پسرانه

پیرامون غدیر

نوشته شده توسط :کمیته فرهنگی
دوشنبه 30 فروردین 1389-09:36 ق.ظ

سم الله الرحمن الرحیم

پیرامون غدیر

غدیر، زلال حقیقت همیشه جارى است . شیعه براى غدیر و غدیر، همه چیز شیعه مى باشد.

غدیر، نام دیگر شیعه و تشیع است .

شیعه با غدیر معنا پیدا کرد، و ماهیت وجودى خود را یافت که بدون غدیر، شیعه تشیع معنایى نخواهد داشت .

غدیر رمز پایدارى و تلاش و کوشش جاودانه عاشقان خداست .

غدیر رمز و اکمال دین و اتمام نعمت پروردگارى است .

غدیر عله العلل جاودانگى رسالت است .

غدیر علت اصلى تداوم دین و جاودانگى احکام الهى است .

غدیر ریشه تمام فضیلت ها، شرافت ها، ارزشها، و به تکامل رسیدن هاست .

غدیر عامل اصلى ایثارگریها، فدا شدن ها ، فدائى دادن ها ، شهادت ها ، سربردار شدن ها، و عاشوراهاى مکرر تاریخ است .


چون غدیر سامان یافت ، عاشورا تحقق پذیرفت .

و عاشورائیان همیشه تاریخ در تداوم خط اسلام ناب ، و خط ولایت و غدیر، براى پاى فشردن در خط غدیر در تداوم وفاداریها، رعایت عهد و پیمان ها، به استقبال شهادت رفتند و خواهند رفت .

اگر غدیر نبود، عشق مى مرد و رسالت ناتمام مى ماند.

و گلواژه هاى شهادت و ایثار بى معنا بود.


و رسالت بدون ولایت در توطئه هاى مکرر خناسان فرو مى خشکید.

آنگاه که رسالت با غدیر همیشه جارى ولایت پیوند خورد.

دین الهى کامل شد که فرمود: الیوم اکملت لکم دینکم .

امروز نیز غدیر باوران عاشق شهادت ، ابر قدرتها را به سقوط کشاندند و در عصر اسلحه هاى اتمى ، همه سلاح هاى مدرن را با ایمان و خون ، شکست دادند.

و ترس را ترساندند و مرگ را خجل کردند.

چه اینان پیرو امام غدیرند.

امامى که در غدیر، بیعت عمومى مسلمانان براى رهبرى او تحقق یافت و امامت او و فرزندان معصومش تا قیامت و رجعت ، شناسانده شد و امت اسلامى با تحقق ولایت به ابدیت پیوند خورد، و عزت و سربلندى مسلمانان جاودانه گردید.

و آینده نیز آن امام غدیر است که با دست توانمند غدیر باوران عاشق ، و منتظران تشنه زلال حقیقت غدیر، بازسازى خواهد شد.

و زمین با نور پروردگارى روشن خواهد گشت و پس از طلوع آخرین خورشید از سلاله غدیر، غدیر باوران منتظر در رکاب او حاضر شده و به پاکسازى زمین همت خواهند کرد.

پس گذشته ما با غدیر سامان یافت .

و امروز و فرداى ما در پرتوى غدیر نور مى گیرد، معنا پیدا مى کند به امید آن روز که فرزند راستین غدیر، رمز و راز غدیر را بر همگان باز گوید.

1. پیرامون غدیر

سئوال 1: غدیر چه معنایى دارد؟

پاسخ : رود کوچکى که مقدار کمى آب همواره در آن جارى باشد.

چون در صحراى نزدیک «جحفه » رود کوچکى وجود داشت آن را به صحراى غدیر نام نهادند.

سئوال 2: چرا حادثه عظیم بیعت مردم با امام على (ع ) با نام غدیر معروف شد؟

پاسخ : بیابان غدیر خم پس از سرزمین «جحفه » در 3 میلى (1)

ر مکه قرار دارد، و در آنجا رود همیشه جارى وجود داشت ، چون براى اعلام ولایت امام على (ع ) و بیعت 120 هزار حاجى از زن و مرد، دو روز در آنجا توقف کردند، و در آن هواى گرم و کمبود آب ، از آن رود کوچک استفاده مى شد، آن حادثه بزرگ به نام «غدیر» معروف شد. از آن پس در نوشته ها و گفته ها و شعرهاى گوناگون ، روز بیعت عمومى مردم با حضرت امیرالمؤ منین (ع ) با نام غدیر مطرح گردید.

سئوال 3: آیا با نامهاى دیگرى نیز آمده است ؟

پاسخ : نام معروف حادثه عظیم بیعت عمومى مردم با امام على (ع ) همان غدیر است اما با نامهاى دیگرى نیز مطرح شده است مانند:

یوم الو لایه (روز اعلام ولایت )

یوم البیعه (روز بیعت )

یوم الدوح (روز بزرگ ، که حادثه بزرگى در آن رخ داد، یا روزى که مردم در کنار درختان تنومند صحراى غدیر، از سایه هاى آن استفاده مى کردند و سایبان براى خود درست نمودند.)(2)

سئوال 4: حادثه عظیم در چه روزى تحقق یافت ؟

پاسخ : روز پنجشنبه ، سال دهم هجرت ، هیجدهم ذى الحجه ، درست هشت روز پس از عید قربان ، در صحراى غدیر خم فرمان بیعت عمومى مردم با حضرت امیرالمؤ منین (ع ) از طرف خدا و فرشته وحى صادر شد که : یا ایهاالرسول بلغ ماانزل الیک .(3)

(اى پیامبر آنچه نسبت به ولایت على (ع ) به تو ابلاغ کرده ایم براى مردم بازگو)

سئوال 5: پس از کدام مراسم مهمى غدیر شکل گرفت ؟

پاسخ : پس از مراسم حج واجب ، که مسلمانان بلاد اسلامى چون شنیدند، رسول خدا(ص ) در این مراسم شرکت دارد، به گونه اى گسترده شرکت کردند، و چون آخرین حج رسول خدا(ص ) و در روزهاى آخر عمر آن حضرت بود آن را «حجه الوداع » نامیدند.

شیخ کلینى روایت کرده است که حضرت رسول خدا(ص ) بعد از هجرت ده سال در مدینه ماند و حج بجا نیاورد تا آنکه در سال دهم خداوند عالمیان این آیه را فرستاد که :

و اذن فى الناس بالحج یا توک رجالا و على کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم .(4)

(اى رسول خدا! در میان مردم براى سفر حج ندا در ده و همه را به مراسم حج فراخوان تا مردم پیاده و سواره و از راه دور بسوى تو آیند) پس امر کرد رسول خدا(ص ) مؤ ذنان را که با آواز بلند به مردم اطلاع دهند که رسول خدا(ص ) در این سال به حج مى رود.

سئوال 6: چرا در آخرین سفر حج پیامبر (ص ) حماسه غدیر مطرح شد ؟

پاسخ : هر پیامبرى داراى جانشین و امام بوده و رسول خدا(ص ) نیز مى بایست جانشین و امامى داشته باشد که او را معرفى و براى او از مردم بیعت بگیرد، اما در کجا؟ و در میان کدام جمعیت ؟

در کدام اجتماع عظیمى مى شود مسئله بیعت براى امامت امام على (ع ) را بگوش مسلمانان جهان رساند؟ اجتماع عظیمى چون سفر حج ، آن هم حجه الوداع ، که همه مسلمانان از سراسر بلاد اسلامى به جهت حضور شخص پیامبر (ص ) شرکت کرده بودند بهترین موقعیت بود.

سئوال 7: حجه الوداع چیست ؟ و کدام خاطره را در ذهن انسان تداعى مى کند؟

پاسخ : شرکت رسول گرامى اسلام در مراسم حج سال دهم هجرت را «حجه الوداع » مى نامند. زیرا دیگر پیامبر اسلام نتوانست به حج برود، آخرین سفر حج آن حضرت را وداع با حج نامیدند، و چون پس از مراسم حج آن سال در روز هیجدهم ذى الحجه در صحراى غدیر خم ، ولایت امام على (ع ) و دیگر امامان معصوم شیعه تا قیام حضرت مهدى (ع ) را مطرح کرد و از عموم مسلمانان بیعت گرفت ، نام حجه الوداع ، حادثه غدیر خم را در دلها زنده مى کند.

سئوال 8: چرا در شهر مکه یا عرفات و منى در مراسم حج بیعت با امیرالمؤ منین (ع )مطرح نگردید؟

پاسخ : فرمان الهى پس از خارج شدن از مکه به رسول خدا(ص ) ابلاغ شد، و برخى از علل آن چنین است . اگر در مراسم شهر مکه یا عرفات یا منى این حقیقت مطرح مى شد شاید جاذبه روز غدیر را نداشت و دلها و مغزها را بخود جذب نمى کرد، چون همه در حال عبادت و انجام مراسم بودند.

اما پس از پایان مراسم حج و کوچ کردن حاجیان بسوى شهر و دیار خود، زمینه بیشترى براى بیعت با امام (ع ) وجود داشت .

سئوال 9: چرا در حادثه عظیم بیعت عمومى مسلمین با امیر المؤ منین (ع ) با نام غدیرمعروف شد؟

پاسخ : این یک امر طبیعى است . در تمام ملتها این شیوه نامگذارى رواج دارد، که گاهى یک حادثه تاریخى را با نام شهرى یا خیابانى ، یا کوهستانى ، یا نام فرد خاصى مطرح مى کنند. چون در صحراى سوزان غدیر خم ، 120 هزار حاجى از نظر آب در زحمت بودند و همه از یک رود کوچکى استفاده مى کردند، آن حادثه بزرگ ، و آن خاطره نورانى با نام آن رود کوچک «بنام غدیر» با صحراى غدیر مشهور شد.

سئوال 10: چرا در سرزمین «جحفه » این حادثه عظیم سامان یافت ؟ آنجا چه امتیازى داشت ؟

پاسخ : چون همه مسلمانان پس از مراسم حج براى رفتن به شهرهاى خود تا سرزمین «جحفه » با یکدیگر همراه بودند، که از آنجا تقسیم شده هر یک بسوى شهر و دیار خود مى رفتند.

سرزمین جحفه چهار راهى است که مردم سرزمین حجاز را با دیگران از هم جدا مى کند، از آنجا راهى بسوى مدینه در شمال ، و راهى به سوى عراق ، و راهى بسوى مصر در غرب ، و راهى بسوى یمن در جنوب وجود دارد.

سرزمین اگر فرمان الهى تحقق نمى یافت ، دیگر اجتماع بزرگى از همه مسلمانان بلاد اسلامى شکل نمى گرفت و همه پراکنده مى شدند. و چون در آن روزگارى ، رادیو، تلویزیون ، ماهواره ، تلکس خبرى ، تلگراف ، وجود نداشت ، ابلاغ پیام الهى به همه مسلمانان در تمام بلاد اسلامى غیر ممکن بود. پس امتیاز بزرگ سرزمین غدیر آن بود که مى توانستند، مسلمانان بلاد اسلامى را در آنجا گرد هم آورند.

سئوال 11: چرا در شهر مدینه ، یا دیگر مراسم مذهبى بیعت با امیر المؤ منین (ع ) مطرح نشد؟

پاسخ : خداوند بزرگ صحراى غدیر را برگزید و علت آن بود که اگر در شهر مدینه یا دیگر مراسم مذهبى بیعت با ولایت مطرح مى گردید، از حضور همه مسلمانان بلاد اسلامى خبرى نبود و در محدوده مرزهاى مشخص ، یا زمان و مکان مشخص محصور مى شود. در صورتى که در مراسم حج جهانى و شرکت مسلمانان همگانى است . پس براى جهانى شدن غدیر مى بایست در مدینه یا دیگر مراسم یاد شده این مهم صورت نپذیرد.

سئوال 12: چرا حجه الوداع براى این مهم انتخاب شد؟

پاسخ : چون سفر آخرین پیامبر (ص ) بود و باید جانشین خود را معرفى مى کرد، و اجتماع بى سابقه اى از مسلمانان دیگر بلاد اسلامى در آنجا گرد مى آمدند، و همه مسلمانان پس از انجام مراسم حج در یک حالت معنوى ، عبادى خاصى بودند، که آن حالات معنوى در دیگر اجتماعات یافت نمى شد و حجاج معمولا پس از بازگشت به وطن خود وقایع مهم سفر را بازگو و حکایت مى کنند.

سئوال 13: آیا حضرت امیرالمؤ منین (ع ) در آغاز این سفر با پیامبر (ص ) بود؟

پاسخ : خیر، امام على (ع ) از طرف رسول خدا(ص ) در شهر یمن بود که عازم مکه شد، اما حضرت زهرا(س ) از آغاز تا پایان سفر حجه الوداع همواره با پیامبر بوده و حوادث و تحولات روز غدیر و پس از آن را شاهد بود.

سئوال 14: در میان هموار جایگاه سخنرانى پیامبر را چگونه فراهم کردند؟

پاسخ : پیامبر خدا(ص ) دستور داد تا اشتران را خوابانده و از جهاز شتران جایگاه بلندى براى سخنرانى آماده سازند، بگونه اى که بتواند براى آن جمعیت انبوه سخن بگوید و همگان او را به روشنى بنگرد.

سئوال 15: شمار مردم در آن اجتماع عظیم چقدر بود؟

پاسخ : تعداد جمعیت انبوه روز غدیر را مختلف ثبت کرده اند، برخى 124 هزار نفر و بعضى 100 هزار، و بعضى 90 هزار، و گروهى 120 هزار نفر نوشته اند. (5)

سئوال 16: اجتماع بزرگ غدیر چه ویژگیهایى داشت ؟

پاسخ : ویژگیهاى فراوانى داشت مانند:

1 اجتماعى از تمام بلاد اسلامى بود.

2 حاضران پس از اعمال حج با جاذبه هاى معنوى خاصى گرد هم آمدند.

3 انگیزه اجتماع معنوى و با فرمان الهى بود.

4 فراوانى این اجتماع در آن روزگاران بى نظیر بود.

سئوال 17: آیا چنان اجتماع بزرگى را مى شود در جاى دیگرى گرد آورد؟

پاسخ : نه هرگز!! زیرا ارتش هاى بزرگ آن روزگاران با همه فراخوانى و جمع آورى نیروها نمى توانستند آن تعداد از جمعیت را گرد هم آوردند، و با همه تلاش 10 هزار یا 15 هزار نفر را گرد مى آورند.

و دیگر اجتماعات ، جاذبه حضور پیامبر را نداشت ، و از جاذبه هاى معنوى حج برخوردار نبود.



نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox