تبلیغات
آموزشکده فنی و حرفه ای سما - شیراز - عوامل مهم زمینه ساز ظهور حضرت مهدى (عج)
 
دفتر فرهنگ اسلامی سما شیراز _ پسرانه

عوامل مهم زمینه ساز ظهور حضرت مهدى (عج)

نوشته شده توسط :کمیته فرهنگی
یکشنبه 24 بهمن 1389-02:16 ب.ظ

از آنجا كه انقلاب حضرت مهدى (عج) همان انقلاب اسلامى است; منتهى در سطح وسیعتر و عمیق تر و از آنجا كه این انقلاب تكمیل كننده انقلاب پیامبر اسلام ص است یازده عامل مهم در زمینه سازى انقلاب حضرت مهدى (عج) نقش بسزایى دارند. 
                           Click for larger version 

1 جاذبه قرآن و حقانیت اسلام
همان گونه كه در مثلها آمده «سرانجام حقیقت جاى خود را باز مى كند» تكیه بر حقایق نورانى و استوار و منطقى قرآن و اسلام، این مكتب زنده و غنى و حیاتبخش و سازنده، یكى از عوامل مهم پیروزى است. امروز تكیه بر چنین مكتب پر مایه و استوار و مقایسه علمى و منطقى آن بر سایر مكتب ها از نظر معنوى بزرگترین عامل حركت و زمینه سازى براى یك حكومت عدل جهانى دارد.
2 علم و اندیشه و به كار انداختن آن
پیشرفت و زمینه سازى براى حكومت ایده آل جهانى اسلام و به رهبرى امام مهدى (عج) یكى از راههاى تحصیل علم ودانش و كاراندازى آن است در صورتى كه این دو بر اساس شناخت و اولوّیتها و كارهاى مثبت و عادلانه به كار رود. در این مورد اسلام اكیداً سفارش فرموده است. پیامبر خدا ص فرمود:
هر چیز اساس و پایه اى دارد. پایه این دین (اسلام) فهم و شناخت است و موضع گیرى یك مسلمان فهیم و داراى شناخت در برابر شیطان و هرگونه فساد، محكمتر و بیشتر از هزاران مسلمان بدون شناخت است. 3 استقامت و پایدارى و شجاعت
در صدر اسلام ; استقامت و پایدارى و شهامت پر توان مسلمانان در برابر تندبادهاى حوادث، از عوامل پیروزى بود. اینك نیز براى پیروزى در نیل به تكمیل اسلام به حضرت مهدى (عج) نیاز به صبر و پایدارى است .
4 زهد و رعایت اخلاق و حقوق
رعایت اخلاق نیك نسبت به یكدیگر در برخوردها و تمام ابعاد زندگى و رعایت حقوق جانى و مالى و عرضى و... كه عالیترین نقش را در جذب دیگران و نفوذ در دلها دارد، از عوامل مهم گسترش اسلام در صدر اسلام بوده است. اخلاق پیامبر ص و امامان ع و شاگردانشان بسیارى از گردنكشان را به سوى اسلام پر مهر و صفا جلب كرد و موجب تقویت مسلمانان گردید.
براستى اگر همه شاخه هاى اخلاق اسلامى، رعایت گردد، بهترین زمینه سازى براى ظهور امام زمان (عج) خواهد بود.

5 ایمان و توكل به خدا
روحیه قوى و اطمینان قلب و اعتماد به نفس از عوامل سازنده و پیش برنده و زمینه ساز و سوزاننده موانع سر راه است، یك چنین روحیه و آرامش و استوارى قلب در سایه ایمان به خدا و توكل به او به دست مى آید كه دعا و مناجات و نماز و روزه تقویت كننده چنین ایمان و توكلى است.
6 تعاون و همكارى
7 برخوردها و روشهاى منطقى با یكدیگر
8 توجّه به طبقه و قشر مستضعف
9ـ اتحاد و انسجام مسلمانان
10 ـرهبر شایسته
11 لزوم برنامه ریزى
جنگ ها
در روایات چه از طریق عامّه و چه خاصه، از فتنه ها و آشوبگریها و جنگهاى فراوانى قبل از ظهور منجى بشریّت سخن به میان آمده كه در واقع یك نوع زمینه سازى براى ظهور امام زمان و نجات بشریّت از ظلم و ستم مى باشد. انسانهایى كه در حال آسایش و امنیّت، به ارزشهاى والاى انسانى پشت پا زده و با بى توجّهى تمام نسبت به مقام والاى ولایت اللّهى حجّت خدا بر روى زمین، لیاقت برخوردارى از وجود ظاهرى و آشكار حجّت خدا را از دست داده اند و هر چه نعمتهاى الهى بر آنها سرازیر مى شود زمینه هاى دورى خود را از خدا و دین او بیشتر فراهم مى كنند كارشان به جایى مى رسد كه در اثر دورى هر چه تمامتر از ارزشهاى انسانى همچون حیوانات به جان یكدیگر افتاده و جان و مال و هستى همدیگر را در مخاطره مى افكنند ظلم و ستم همه گیر مى شود بگونه اى كه هیچ كس از ابناء بشر براى خود پناهگایى نمى یابد و به هر طرف رو مى كند از سیلى ظلم زمانه در امان نیست.
در این موقعیّت چه خواهد شد؟!
آرى همه مضطر خواهند شد و در حال اضطرار، فطرت خداجویشان آنها را بر آن مى دارد كه دست طلب به پیشگاه پروردگارشان دراز كرده و در فكر نجات افتند و طالب یك نجات بخش شوند.
آرى اینگونه جنگ ها و آشوبها زمینه ساز آمدن منجى بشریّت خواهد بود.
پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه وآله وسلّم فرمود:
«تكون بالشام فتنة كلّما سكنت من جانب ضجت من جانب فلا تتناهى حتّى ینادی مناد من السماء انّ امیركم فلان»([1])
جنگ و آشوبى در شام شما را فرا گیرد كه هر زمان از یك جانب آرام شود از جانب دیگر فعّال شود و این فتنه تمامى ندارد تا موقعى كه منادى از آسمان ندا مى كند كه همانا امیر شما فلان (مهدىـ ارواحنا فداه ـ) است.
ملاحظه شود كه فتنه بگونه اى است كه تنها با آن امام زمان ارواحنا فداه خاتمه مى یابد و در غیر اینصورت همه انسانها از این فتنه به بیچارگى و درماندگى مى افتند. بگونه اى كه در روایت دیگر مى فرمایند:
«تكون فتنة یعوج فیها عقول الرجال حتّى لا یكاد یرى رجلاً عاقلاً»([2])
آن فتنه عقلها را از سر مى برد و دیگر مرد عاقلى شاید نبینى، ]گویى زلزله روز قیامت است كه مردم سكران دیده مى شوند و حال آنكه سكران نیستند[
از روایات چنین بدست مى آید كه مركز این آشوبها، شام بوده و از آنجا سرچشمه مى گیرد. چنانكه پیامبر اكرم فرمودند:
چهار فتنه و آشوب بر امّت من وارد مى شود كه در فتنه ى اول خون ریزى و در دومى، خونها و اموال و در فتنه ى سوم، خونها و اموال و زنان حلال شمرده مى شود. چهارمین فتنه و آشوب، كور و كر و همه گیر و هم چون حركت كشتى در دریاى متلاطم خواهد بود به گونه اى كه هیچ یك از مردم پناهگاهى نمى یابند آن فتنه از شام برخاسته و عراق را فرا مى گیرد (جزیره) را زیر دست و پاى خود به شدت كوبیده و بلا و گرفتارى، مردم را مانند پوست دباغ خانه گوشمال مى دهد هیچ كس قادر نیست بگوید: بس كنید و دست نگهدارید! اگر آن را از ناحیه اى برطرف سازند از ناحیه ى دیگر سر برآورده و ظاهر مى گردد([3])
و در روایتى دیگر چنین آمده است:
آنگاه فتنه اى پدید مى آید هر زمان صحبت از پایان آن شود، همچنان ادامه یافته به گونه اى كه خانه اى نیست كه آن فتنه داخل آن نشده و مسلمانى نیست كه سیلى آن را بر صورت خود لمس نكرده باشد تا آنكه مردى از خاندان من ظهور نماید([4]).
در این چند ویژگى براى این آشوب شمرده شده است.
 1 -  این جنگ آشوبى دامنه دار است و همه ى ابعاد امنیتى، فرهنگى و اقتصادى مسلمانان را شامل مى شود. مثلاً تمام چیزهاى حرام، حلال شمرده مى شود و بالعكس در روایتى و دیگر روایات از آن «صمّاء و عمیاء» یعنى كر است و سخن نمى شنود تا بتوان با آن گفتگو كرد و دورش ساخت و نابینا و كور است و نمى بیند كه بین این و آن فرق بگذارد بلكه شامل همه مى شود وارد هر خانه اى شده و بر شخصیّت هر مسلمانى ضربه و آسیب وارد مى سازد.
2 - شر و گرفتارى و نقطه ى شروع آن حركت از سرزمین شام خواهد بود و از آنجا به دیگر سرزمینهاى عربى و مسلمان كشیده مى شود.
3 - راه حلها سودمند واقع نشده و این آشوب مدت طولانى ادامه مى یابد و تنها راه حل آن ظهور و قیام حضرت مهدى ارواحنا فداه مى باشد.
  از پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه وآله وسلّم نقل شده است:
«جریان امر شما همچنان ادامه مى یابد تا اینكه فرزندانى در دوران فتنه و ستم متولد مى شوند كه جز آشوب چیزى نشناسند و زمین چنان آكنده از ستم و بیداد شود كه هیچ كس جرأت ندارد خدا را بخواند آنگاه خداوند مردى را از ذریّه و عترت من بر مى انگیزاند، تا زمین را از عدل و داد پر سازد، آنگونه كه از ظلم و ستم پر شده است([5]).
از امیر مؤمنان على علیه السلام نقل شده كه فرمود:
«حكومت اهل بیت پیامبر شما كه داراى نشانه هایى ست در آخر الزمان پدید مى آید . . . از جمله زمانى كه رومیان و تركان، دیگران را علیه شما بشورانند و نیروها بسیج گردند . . . و تركها با رومیان به مخالفت برخاسته و جنگ و درگیرى در روى زمین افزایش یابد»([6]).
روشن است كه سخن امام علیه السلام درباره ى فتنه و آشوب رومیان و تركها و حركت آنان در یورش علیه سرزمینهاى اسلامى از نشانه هاى ظهور حضرت مهدى ارواحنا فداه مى باشد. و اختلاف بین آنها با آنكه با یكدیگر هم پیمان بوده اند بر سر تقسیم و سلطه یافتن در قلمرو نفوذشان مى باشد.
در اینجا لازم مى دانیم كه نكته اى را تذكر دهیم نخست كلامى از رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم كه فرمودند:
نزدیكى است امّتها علیه شما یكدیگر را فرا خوانند، بسان فرا خواندن خورندگان بر سر سفره هر چند شما از نظر عدد بسیارید، امّا همچون خاشاك بر روى سیل مى باشید. خداوند هیبت و شكوه شما را از دل دشمنانتان برداشته، در اثر علاقه مندى به دنیا و بیزارى از مرگ، ضعف و سستى را به دل شما مى افكند([7]).
در این روایت دقّت كنید آن كلامى است كه از منبع نور صادر شده و مصادر وحى گویاى آن هستند و بخوبى مشاهده مى كنید كه علائم نزدیكى این فتنه ى عظیم دیده مى شود فتنه اى كه بر هیچ كس رحم نخواهد كرد بر فرزندان و مال و ناموس . . .
بیدار شوید و ذرّه اى به خود آئید. چرا به گونه اى شده اید كه هیبت و بزرگى شما آن بزرگى كه با نور ایمان در شما به وجود آمده بود ، از دل دشمنانتان رفته و هر روزه سلطه ى آنها بر شما فزونتر مى گردد. دنیاپرستى و پیروى از هواهاى نفسانى شما را بیچاره كرده است; هان! بر خود رحم كنید و دست از این علائق بكشید و دستى سوى آسمان دراز كرده و از اعماق جان از خداوند ظهور آن حجّت خدا را بخواهید كه او مجیب الدعوات و ارحم الراحمین است.
تكامل عقول
عصر غیبت، عصر دورى و محجورى عموم مردم از ملاقات با امام زمان ارواحنا فداه است امّا اگر قرار باشد كه این دورى ادامه پیدا كند با مؤمنان چه خواهد شد؟ امام، هادى بشر است دورى از این هدایت گر آیا چیزى جز ضلالت و گمراهى و قساوت قلوب چیزى در پى خواهد داشت؟ مگر خداوند حكیم نیست مگر انسان را با هدفى مقدس خلق نكرده است؟ مگر نفرموده است كه
(وما خلقت الجنّ والانس إلاّ لیعبدون)([8])
جن و انسان را نیافریدم مگر آنكه بندگى من كنند.
پس چه خواهند كرد انسانهایى كه طالب هدایت و تشنه ى معرفت اند تا در سایه ى هدایتهاى ولى خدا عبودیّت خود را یافته و به بندگى معبود خود واصل گردند.
آرى اگر قرار باشد رابطه ى بین انسان و هادى بشر بطور كلى قطع شود، دیگر نظام هستى كه بر اساس مصالح با اهداف والایى طراحى شده است نابود خواهد شد.
لیكن خداوند با بندگان خود رئوف بوده و طالب حقّ را دوست دارد و پاداش زحمت كشان را ضایع نمى كند او به چنین افرادى درك و فهمى عنایت مى فرماید كه غیبت امامشان در نزد آنها به منزله ى حضور است و این مطلب در كلام امام سیّد الساجدین زین العابدین علیه السلام به بهترین نحو، بیان شده است; ما نیز قلوب اهل ایمان را به نور كلام آنحضرت روشن مى سازیم و امیدواریم در جرگه ى آنان قرار گیریم.
قال الامام زین العابدین علیه السلام لأبی الخالد الكابلی: «. . . یا أبا خالد، انّ أهل زمان غیبته القائلین بامامته والمنتظرین لظهوره أفضل من أهل كل زمان، لأنّ اللّه تبارك وتعالى أعطاهم من العقول والافهام والمعرفة ما صارت به الغیبة عندهم بمنزلة المشاهدة وجعلهم فی ذلك الزمان بمنزلة المجاهدین بین یدی رسول اللّه صلّى اللّه علیه وآله وسلّم بالسیف، أُولئك المخلصون حقّاً وشیعتنا صدقاً والدعاة إلى دین اللّه عزّ وجلّ سرّاً وجهراً([9]).
امام سجاد علیه السلام فرمودند: . . . اى ابا خالد! همانا اهل زمان غیبت آنحضرت ]قائم آل محمّد علیهم السلام [، آن كسانى كه قائل به امامت آنحضرت و منتظر ظهور اویند بهترین افراد در طول زمان هستند زیرا خداوند تبارك و تعالى به آنان چنان عقل و فهم و معرفتى عنایت فرموده كه غیبت نزد آنها بمنزله ى حضور و مشاهده مى باشد و ایشان را در آن زمان به منزله ى كسانى كه پیش روى رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم با شمشیر جهاد مى كردند قرار داده ایشان بندگان خالص خدا و شیعیان واقعى ما و دعوت كننده بسوى دین خدا در پنهان و آشكار مى باشند.
بدیهى است وجود چنین اشخاصى در زمینه سازى ظهور امام زمان ارواحنا فداه چه بسیار مؤثرند چرا كه یكى از ویژگى هاى ایشان انتظار واقعى شان است. آنها منتظرند و خود را براى آمدن امام زمانشان آماده مى كنند و همچنین دعوت كننده ى مردم بسوى دین خدایند; اینان بشریت را هر چه بیشتر بسوى حق دعوت كرده و از آنان منتظرانى واقعى مى سازند كه این خود در تعجیل ظهور آن عزیز سهم بسزایى دارد.
پیدایش افراد شجاع و غیور
یكى از مهمترین عوامل زمینه ساز ظهور امام زمان ارواحنا فداه پیدایش افرادى شجاع و قوى دل است; ایشان یاران امام عصر ارواحنا فداه خواهند بود همیشه امامان معصوم ما با كمبود رادمردانى استوار مواجه بودند و چون زمینه ى قیام فراهم نمى شد، علیه دولتهاى باطل حركتى نمى كردند. در زمان غیبت نیز این معضل وجود دارد تا نزدیك زمان ظهور، در آن زمان در اقصى نقاط دنیا عدّه اى پدید خواهند آمد كه دلهاى آنها همچون پاره هاى آهن است چنانكه در صفات ایشان بطور مفصل سخن خواهیم گفت.
طبق روایات تعداد آنها 313 نفر است كه تعداد زیادى از آنها از اهل همان زمان هستند و عدّه اى هم در زمانهاى قبل مى زیسته اند كه از قبر خارج شده و براى یارى و نصرت دین خدا با امام زمان ارواحنا فداه پیمان مى بندند.
یاران امام زمان ارواحنا فداه ـ
در ستایش از این گروه وارسته و شایسته اى كه خداوند اینان را برگزیده است و به همراهى و یارى حضرت مهدى ارواحنا فداه مفتخرشان ساخته، روایات بسیارى وارد شده است. در این روایات ضمن ترسیم شخصیّت ارزشمند و نقش سازنده و اوصاف برجسته ى آنان، از چگونگى پیوستن آنان به امام عصر ارواحنا فداه در مكّه، سخن رفته و فراتر اینكه، آیاتى از قرآن شریف در مورد آنان تأویل شده است. از باب نمونه در ذیل آیه ى شریفه ى:
(فاستبقوا الخیرات أینما تكونوا یأت بكم اللّه جمیعاً)[10]
 در كارهاى نیك سرعت جویید كه هر كجا باشد خداوند شما را گرد خواهد آورد.
از امام صادق علیه السلام آمده است:
یعنی اصحاب القائم، الثلاثمائة وبضع عشر وهم واللّه الأمّة المعدودة یجتمعون فی ساعة واحدة كقزع الخریف([11]).
این آیه ى شریفه اشاره به 313 نفر یاران اصلى حضرت مهدى ارواحنا فداه دارد. بخداى سوگند! كه آنان در شمار، اندك هستند. امّا در كارآیى و ایمان و شكوه معنوى بسیار و بسان ابر پراكنده ى پائیزى (كه بناگاه به هم مى پیوندند و متراكم مى شوند) آنان ظرف لحظه اى در یك ساعت معیّن از سراسر گیتى در مكّه حاضرمى گردند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«بینا شباب الشیعة على ظهور سطوحهم نیام، اذ وافوا إلى صاحبهم فی لیلة واحدة على غیر میعاد فیصبحون بمكّة»([12])
یعنى به هنگام ظهور حضرت مهدى ارواحنا فداه جوانان و جوانمردان شیعه همانگونه كه بر پشت بام خانه هاى خویش در خواب اند همگى یك شب بدون وعده ى قبلى، بامداد را در مكّه حاضر و به دیدار امام عصر ارواحنا فداه مفتخر مى گردند.
در روایات از خصوصیات اخلاقى یاران آنحضرت و تعداد آنها و جنسیت قومى ایشان تعابیر زیادى وارد شده كه بدان اشاره مى كنیم. لیك از باب مقدمه در یك بینش كلى امیر مؤمنان علیه السلام در اشاره به شخصیّت آنان مى فرماید:
«لم یسبقهم الأوّلون ولا یدركهم الآخرون»([13]).
آنان در شایستگى و امتیازات بر اوج رفیعى هستند نه از نسلهاى گذشته كسى از آنان پیشى گرفته است و نه از آیندگان كسى به مقام والاى آنان مى رسد.
در مورد نحوه ى رساندن خود به آنضحرت به مقامى رسیده اند كه زمین در زیر پاى آنها پیچیده مى شود.
امام صادق علیه السلام در مورد آنان مى فرماید:
«فیصیر إلیه أنصاره من أطراف الأرض، تطوى لهم الأرض طیّاً».([14])
یعنى یاران مهدى ارواحنا فداه از نقاط مختلف زمین بسوى او حركت مى كنند و زمین زیر پاى آنان در هم مى پیچد.
ایمان استوار یاران
یاران خاصّ حضرت مهدى ارواحنا فداه از نظر معنویّت و ایمان كامل و استوار و نداشتن ذرّه اى تردید در دلها بى نظیرند. آنان در اوج یقین و اخلاصند و بخاطر قوّت و استوارى و كمال ایمان به خدا، ذرّه اى ترس و دلهره در كران تا كران وجودشان نیست چرا كه انسان به هر اندازه اى كه ایمانش به خدا افزون گردد، به همان اندازه توان و تلاش او افزون مى گردد.بر این اساس یاران آنحضرت به هنگامى كه به میدان كارزار گام مى نهند نه كسى توان ایستادن در برابر آنان را دارد و نه پدیده اى مى تواند مانع اجراى برنامه هاى نجات بخش و دستورات صادر شده از سوى فرماندهى بلند مرتبه ى آنان گردد.
از امیر مؤمنان علیه السلام آمده كه فرمودند:
«كانّهم لیوث قد خرجوا من غاباتهم مثل زبر الحدید، لو انّهم همّوا بازالة الجبال الرواسی لازالوها عن مواضعها فهم الذین وحّدوا اللّه حقّ توحیده»([15]).
آنها همچون شیرانى كه از بیشه ى خود خارج شده اند بر گرد آن حضرت حلقه مى زنند آنان براستى مانند پاره آهنى هستند كه اگر بر متلاشى نمودن كوهها تصمیم بگیرند آنها را نابود مى سازند. آنان خداى را آنگونه كه شایسته است به یگانگى مى پرستند.
اگر در این جمله كه كأنّهم لیوث قد خرجوا من غاباتهم براستى دقت شود وقتى شیر از بیشه ى خود خارج مى شود دیگر چه كسى جرأت مقابله با او را دارد.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«إذا ساروا یسیرا الرعب امامهم مسیرة شهر»([16])
هنگامى كه به حركت در مى آیند امواج رعب و وحشت یك ماه پیشتر از ایشان حركت مى كند.
تواضع و فروتنى یاران
آنان قهرمانانى فروتن، متواضع و برخوردار از ارزش اخلاقى و انسانى اند و هرگز مغرور و مست قدرت نمى شوند. آنها به مقام والاى حضرت مهدى ارواحنا فداه آنگونه كه شایسته و بایسته است اعتقاد دارند; تا آنجا كه نه تنها از وجود گرانمایه ى آنحضرت بهره مى برند; بلكه از زین مركب او نیز به افتخار تبرّك مى جویند و آن را مسّ مى كنند. آنان بسان فداكارانى هوشیار، بر گرد آن سرچشمه ى بركات و والاییها و ارزشها حلقه مى زنند و جان خویش را در همه ى فراز و نشیبها و میدانهاى جهاد و پیكار، سپر بلاى جان گرامى او مى سازند و دستورات و خواسته هایش را لبّیك مى گویند.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«كانّ على خیولهم العقبان یتمسّحون بسرج الامام یطلبون بذلك البركة ویحفّون به، یقون بأنفسهم فی الحروب ویكفونه ما یرید»([17]).
چابك بسان عقاب بر مركبهاى خویش سوارند و در عشق به حضرت چنانند كه زین مركب او را براى تبرّك جستن مسح مى كنند و بر گرد یار حلقه مى زنند و در فراز و نشیبها و پیكارها او را بسان جان شیرین با همه ى وجود محافظت مى كنند و هر دستورى دهد او را بسنده اند و به انجام رساننده.
شب زنده دارى یاران
یاران آن گرامى عبادت كنندگان خاضع و خاشعند; شبانگاهان را با نماز و نیایش و سوز و گداز عاشقانه به بارگاه خدا، به سحر رسانده و در نمازهاى خویش زمزمه اى همچون آواى زنبوران عسل از ایشان شنیده مى شود. در ركوع و سجود و قیام و قعودند و با وجود این روزها در اوج آمادگى و شهامت بر مركبهاى خویش، براى انجام دستورات حضرت مهدى ارواحنا فداه ایستاده اند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«رجال لا ینامون اللیل، لهم دوّى فی صلاتهم كدوّى النحل، یبیتون قیاماً على أطرافهم ویصبحون على خیولهم، رهبانٌ باللیل، لیوث بالنهار»([18]).
بزرگ مردانى كه شبها را نمى خوابند براى آنها زمزمه اى در نمازشان همچون زمزمه ى انبوه زنبوران، شبها را شب زنده دارى مى كنند و صبح مى كنند در حالى كه بر مركبهاى خویش سوارند (و آماده پیكار) راهبان شب هستند و شیران روز.
آگاهى و شناخت یاران
از ویژگیهاى آنان، اوج آگاهى و عمق دانایى و درایت آنهاست دلهاشان به نور معرفت درخشنده و نور باران است. به راهى كه مى روند یقین كامل داشته لذا همچون كنیزى كه از مولاى خود اطاعت مى كند، از امام زمان ارواحنا فداه فرمانبردارى مى نمایند.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«ورجال كانّ قلوبهم زبر الحدید، لا یشوبها شك فی ذات اللّه أشد من الحجر . . . هم أطوع له من الأُمّة لسیّدها كالمصابیح . . . كانّ قلوبهم القنادیل»([19]).
مردانى كه دلهاشان بسان پاره ى آهن است. در ایمانشان به خدا و وعده ى او ذرّه اى تردید ندارند و باور آنان از كوه سخت تر است . . . ایشان در فرمانبردارى از سالار خویش مطیع تر از كنیز نسبت به مولاى خود مى باشند. آنان بسان چراغهاى روشنگرند . . . دلهایشان بسان مشعلهاى پر نور است.
زیبا و ژرفترین توصیف براى یارن آن حضرت را در این سخن زیبا مى توان دید كه مى فرماید:
هرگز قلب آنان به ذره اى از شك آلوده نمى شود. و این مقامى فراتر از فهم و دركهاست.
اتّحاد و برادرى یاران
از ویژگیهاى آنان، این است كه اندیشه هایشان متحدّ و یگانه، دیدگاهشان همانند، دلهایشان به هم پیوسته و به هم گره خورده است نه اختلافى در رأى و اندیشه و گفتار آنان خواهى دید و نه در رفتارشان و همگى یك دل و یك قطب و یك زبان هستند.
از امیر مؤمنان علیه السلام در وصف ایشان آمده است:
«كأنّما ربّاهم ابٌ واحد وأُمٌّ واحدة، قلوبهم مجتمعة بالمحبّة والنصیحة»([20]).
گویى یك پدر و مادر آنان را پرورانده و دلهایشان لبریز از مهر و محبّت و خیرخواهى است.
سنّ یاران
آنچه در روایات آمده این است كه اكثر یاران آن حضرت در سنین جوانى اند; از امیر مؤمنان علیه السلام آمده كه فرمودند:
«انّ أصحاب القائم شباب، لا كهول فیهم إلاّ كالكحل فی العین، أو كالملح فی الزاد وأقلّ الزاد الملح»([21]).
یاران حضرت همگى جوان هستند و سالخورده در میان ایشان نیست مگر مانند سرمه در چشم یا نمك در توشه و كمتر چیزى كه بعنوان توشه حمل مى شود، نمك است.
خلاصه تعداد پیران در بین اصحاب حضرت بسیار اندك است و اكثریّت آنها جوان هستند.
در روایات تعداد یاران آنحضرت كه ابتداى ظهور در مكّه حاضر شده و با او بیعت مى كنند 313 نفر ذكر شده است.
از امیرالمؤمنین علیه السلام آمده كه فرمودند:
«. . . ثمّ إذا قام، یجتمع إلیه أصحابه على عدة أهل بدر وهم ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلاً»([22]).
هنگامى كه قیام كند یاران اصلى او كه شمارشان 313 نفر و به شمار یاران پیامبر در جنگ بدر است بسوى او اجتماع مى كنند.
امام باقر علیه السلام فرمود:
«یبایع القائم بین الركن والمقام ثلاثمائة و نیف عدّة أهل بدر فیهم النجباء من أهل مصر والابدال من أهل الشام والأخیار من أهل العراق»([23]).
با قائم ارواحنا فداه میان ركن و مقام، 313 شخصیت بزرگ به شمار یاران پیامبر در بدر بیعت مى نمایند در میان آنها چهره هاى برجسته از مصر و شایستگانى از شام و خوبانى از عراق هستند.
آرزوى شهادت
آرزوى بزرگ یاران خاصّ امام مهدى ارواحنا فداه به دوش كشیدن بار مسئولیت و به انجام رساندن وظایف و جهاد و شهادت در راه خداست چرا كه معنا و مفهوم حقیقى شهادت را به شایستگى دریافته و ارزش آن در بارگاه خدا را آنگونه كه باید، شناخته اند.
حضرت صادق علیه السلام فرمودند:
«یدعون بالشهادة ویتمنّون أن یقتلوا فی سبیل اللّه، شعارهم یالثارات الحسین»([24]).
براى خود و دیگران[ طلب شهادت مى كنند و آرزو دارند كه در راه خدا كشته شوند و شعار آنان خونخواهى حسین علیه السلام است.
نه غرور و مستى و نه احساس ضعف
آنان نه به آفت غرور و مستى گرفتار مى شوند و نه از شمار اندك همراهان و پیشتازان در نخستین مراحل قیام و ظهور آنحضرت احساس وحشت و تنهایى مى كنند. زیرا انسانى كه داراى ارتباط عمیق و خالصانه با آفریدگار تواناى هستى است با داشتن آن ارتباط و پیوند احساس وحشت نمى كند و نیز از پیوستن دیگران به راه و رسم نجات بخش و افتخارآفرین خویش و بسیارى همراهان، شادمان و مغرور نمى گردد.
حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلامـ فرمود:
«یؤلّف اللّه بین قلوبهم، لا یستوحشون من أحد ولا یفرحون بأحد یدخل فیهم»([25]).
خداوند بین دلهاى آنها الفت برقرار مى كند. ایشان از كسى و قدرتى وحشت ندارند و نه بخاطر پیوستن فرد یا قدرتى به گروهشان دچار شادمانى و غرور مى گردند.
حاكمیت ظلم و ستم
روایاتى كه درباره ى زمان قبل از ظهور وارد شده حاكى از این مطلب است كه زمین از جور و ظلم پر مى شود به هر طرف رو مى كنى ظلم و جور بیداد مى كند; فرزند به والدین ظلم مى كند و والدین به فرزند ظلم مى كنند; برادر حق برادر خود را مى خورد و رفیق به رفیق خود ستم مى نماید. هیچ كس از ظلم كسى ایمن نیست و بدیهى است كه «الناس على دین ملوكهم» مردم بر دین حكمرانان خود هستند. این ظلم و جور، منشأش ظلم و جور دستگاههاى حكومتى است. ظلم و ستم آنها از حدّ مى گذرد بگونه اى كه در هر خانه اى نفوذ مى كند و كسى از آن ایمن نیست. تعبیر روایات را دقت كنید: زمین از جور و ظلم پر مى شود چنانكه قبلاً هم اشاره نمودیم این ظلمها و این بیچارگیها كه دامنگیر بشریت مى شود بویژه در مؤمنان فطرت آنها را زنده مى كند و از درون در پى یك نجات بخش مى گردند و همگى از خداوند طلب منجى مى نمایند البته این بدان معنا نیست كه بنابراین ظلم خوب است، خیر، لیكن این ظلم چیزى است كه زمینه اش را خود بشر با پیروى نكردن از دستورات الهى كه همه اش به نفع مصالح بشرى است، فراهم كرده است. باز متذكر مى شویم كه اگر مؤمنان قلوب خود را یكى كرده و از خدا آمدن منجى بشر را بخواهند خداوند عالم خواسته ى آنها را به آنها عنایت مى كند چرا كه خود فرموده است:
(ادعونی استجب لكم)([26])
مرا بخوانید شما را اجابت خواهم كرد امّا اگر دعا نكردند دیگر واگذار به خود مى شوند كه:
(قُلْ ما یعبؤ بكم ربّی لولا دعاءكم)([27]).
اى پیغمبر بگو چه اهمیتى دارید اگر پروردگارتان را نخوانید.
آرى بى توجّهى خدا به بندگان در اثر عرض حاجت نكردن به پیشگاه اوست.
«إلهنا لا تكلنا إلى أنفسنا طرفة عین أبداً فی الدنیا والآخرة».
خدایا ما را لحظه اى در دنیا و آخرت به حال خود وا مگذار امین ربّ العالمین.
جاذبه هاى قرآن و اسلام
شاید بتوان گفت یكى دیگر از عوامل زمینه ساز ظهور، جذب بسیارى از افراد بشرى كه معتقد به دین اسلام نبوده و متدین به آئین هاى مختلفى چون مسیحیّت و نصرانیّت و یهودیّت و . . . هستند به دین اسلام و علاقه مند شدن آنها به كتاب آسمانى قرآن باشد; در جوامع بشرى قبل از ظهور، فساد و فحشاء اكثر نقاط دنیا را فرا مى گیرد و انسانهایى كه نور فطرت خداجوى آنها هنوز به خاموشى نگرائیده است، احساس كمبود شدیدى در زندگى انسانى خود مى كنند و در پى جبران این خلأ بدنبال راهى كه بتوان این كمبود را جبران كرد، گشته و در این میان با كتابى روبرو مى شود كه در آن بهترین راه ها و روش هاى زندگى و قانونهایى اصیل انسانى با توجه به ابعاد فردى و اجتماعى انسان بیان شده است حیات فردى با پاكى و پاكیزگى آمیخته شده و زندگى اجتماعى همراه با صلابت و عزت و اكرام ترسیم گردیده است.
از انسان با بهترین نامها «جانشین خدا» در آن یاد مى شود و ژرفترین معانى براى عدالت بكار مى رود. محرومان چون عضو آزرده ى پیكره ى انسانى مرهم گذارده مى شوند و توانگران بازوان یارى رسان فرد و اجتماع اند. زنان چون گوهرانى پر بها كه در لفافه ى عفت پیچیده شده و گنجینه ى محبت، او را پاس مى دارد. پیر سالان چشمه هاى زلال تجربه ى بشرى و آینه ى سالهاى نادیده اند . . .
و این چنین است كه چنین كتابى با آن ژرفا كه از آن اوست نه آنچه كه بیان شد قرآن قلبها مشتاق قرار گرفته و شوق وصف ناپذیر به سوى اسلام به موج خواهد آمد . . .
پر واضح است كه میراث دار علم انبیاء و رسالت رسول خدا و ولایت ائمه هدى علیهم السلام در بیشتر نقاط جهان با استقبالى پر شكوه برابر خواهد شد.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پینوشتها

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[1]. كنز العمال ،ج11 ص 258
[2]. كنز العمال ، ج 11 ص 179
[3]. ملاحم و فتن، ص 17.
[4]. ملاحم و فتن ، ص 10
[5]. بحارالانوار، ج 51، ص 68.
[6]. بحار الانوار ، ج 52 ص 208
[7]. ملاحم و فتن، ص 129.
[8]. ذاریات ، 56
[9]. كمال الدین، ج 2، ص 357، باب 33، ح 54.
[10]. سوره ى بقره، 148.
[11]. بحارالانوار، ج 53، ص 91.
[12]. غیبت نعمانى، ص 316، باب 21، ح 11.
[13]. مستدرك حاكم، ج 4، ص 554.
[14]. معجم احادیث الامام المهدى، ج 3، ص 290.
[15]. الزام الناصب، ج 2؟ ص 200.
[16]. بحارالانوار، ج 52، ص 308.
[17]. بحارالانوار، ج 52، ص 308.
[18]. بحار الانوار ، ج 52، ص 308.
[19]. بحار الانوار، ج 52 ، ص 308.
[20]. الزام الناصب، ج 2، ص 200.
[21]. بحار ، ج 52 ، ص 333.
[22]. الزام الناصب، ج 2 ص 304.
[23]. بحار الانوار ، ج 52، ص 304.
[24]. بحارالانوار، ج 52، ص 308.
[25]. معجم احادیث الامام المهدی ، ج 3 ص 100، مستدرك الصحیحین ج 4 ص 554.
[26]. سوره ی غافر ،60
[27]. سوره ى فرقان، 77




نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox